Wykorzystanie storytellingu

storytelling

Od czasów starożytnych ludzie uwielbiali słuchać historii, im ciekawsza i bardziej angażująca, tym większy gwarantowała sukces i zapadała w pamięć. Aby dowiedzieć się o co chodzi w storytellingu, zachęcamy do przeczytania naszego bloga.

Czym w ogóle jest storytelling?

Storytelling to narzędzie stosowane w marketingu. Dosłownie można go przetłumaczyć jako opowiedzenie historii. W marketingu storytelling jest coraz popularniejszy ze względu na niezwykły sposób wpływania na odbiorców przy wykorzystaniu różnorodnej metodyki, mediów, czy punktów widzenia. Jego cechą charakterystyczną jest tzw. zabarwienie emocjonalne, które ma wywołać konkretne zachowania odbiorców danego komunikatu.

Uniwersalne zastosowanie

Dlaczego storytelling tak dobrze zakorzenił się w marketingu? Odpowiedź jest prosta – niezależnie od dialektu, lokalizacji, czy dziedzictwa można go zrozumieć. Dzięki odpowiednim ubarwieniu, pobudza wyobraźnię i poczucie więzi między słuchaczem i opowiadającym. Upraszczają też złożone treści jak w przypadku firmy Apple, która w sposób przystępny była w stanie dokładnie opisać swój produkt unikając technicznego języka.

Co składa się na dobrą historię?

Według Sally Hogshead istnieje 7 fascynacji w opowieści, które zachęcają odbiorców, by się nią zainteresowali. Są to:

  • pożądanie
  • oczekiwania na przyjemność
  • prestiż
  • władza
  • występek
  • alarm
  • zaufanie

Dodatkowo historia, która jest zabawna, edukacyjna, czy ujmująca jest w stanie zmienić biernego słuchacza w aktywnego uczestnika.

Należy pamiętać, że w każdej historii musimy mieć bohatera, który będzie kluczem nawiązania relacji z odbiorcami. Jeśli Twoi odbiorcy postawią się na jego miejscu, osiągniesz połowę sukcesu.

Oprócz postaci warto przedstawić problem, konflikt, wyzwanie z którym się boryka. Konflikt wywołuje emocje i łączy odbiorców poprzez wspólne przeżywanie doświadczenia, a jego rozwiązanie pokazuje, że każda historia ma szczęśliwe zakończenie. Przez co pozostawia widzom wezwanie do działania.

Aby dotrzeć z odpowiednim komunikatem do potencjalnych klientów musisz poznać swoich odbiorców, a więc odpowiedzieć sobie na pytania: Kto chce usłyszeć twoją historię? Kto z niej skorzysta i na nią zareaguje? Pomocne będzie tu badanie rynku i zdefiniowanie grupy odbiorców. Dzięki temu dowiesz się do kogo skierować swoje działania.

Określ historię, którą chcesz opowiedzieć. Nie każda historia będzie równa drugiej, dlatego musisz zastanowić się jakich reakcji oczekujesz od odbiorców. Pamiętaj, aby unikać przesadzonych szczegółów lub skomplikowanego języka (jeśli odnosisz się do typowego laika). 

Marka w swoich komunikatach stawia sobie za cel stworzenie korzystnego i rozpoznawalnego wizerunku, który jednocześnie będzie atrakcyjny w oczach odbiorców. Ważne, aby historia, którą opowiadasz była łatwa w odbiorze i dobrze zrozumiała dla wszystkich. Dzięki temu zostanie zapamiętana na długo.

Wykorzystanie storytellingu
Przewiń na górę