Na co komu analiza działań marketingowych?

wpis 7

Niezależnie od charakteru działań marketingowych, czy specyfiki marki głównym celem jest osiągnięcie zamierzonych celów. Nie zawsze będzie to zysk sprzedażowy, bowiem wszystko zależy od rodzaju kampanii jaką obrałeś/aś. Aby dowiedzieć się czy działania marketingowe są właściwe, konieczne jest przeprowadzenie analizy. Jeśli jesteście ciekawi na takich wskaźnikach warto się skupić koniecznie zapoznajcie się z naszym najnowszym wpisem. 

Dlaczego analizować działania marketingowe?

Analiza działań marketingowych niezależnie od profilu firmy, czy podjętych działań jest niezbędna. Za analizą przemawia przede wszystkim rozpoznanie rynku,na który firma chce wejść. Zbadanie konkurencji i oferowanych przez nią produktów jak również jej wad i zalet pozwoli uniknąć ewentualnych błędów. Dodatkowo analiza rynku odnosi się do analizy zachowań konsumentów. To czy będą oni chętni zapoznać się Twoją ofertą pozwoli dowiedzieć się czego oczekują od firm prezentujących swoje rozwiązania i pozwala dostosować najlepszy komunikat marketingowy.

Kluczowe wskaźniki efektywności

Jeśli zastanawiasz się jakie wskaźniki poddać analizie warto określić kluczowe wskaźniki efektywności w skrócie KPI. W zależności od Twoich działań w Social Media będą się od siebie różnić. Przykładowo jeśli celem jest zwiększenie sprzedaży twoim KPI będzie konwersja. 

Liczbę wskaźników, które możesz analizować jest bardzo dużo, jednak lepiej skupić się na kilku kluczowych dobranych specjalnie dla Twojej firmy, niż wszystkich po kolei.

Jeśli chodzi o przykładowe wskaźniki, które można analizować wg. droga-do.pl są to:

  • Dane transakcyjne – dane dotyczące sprzedaży w danym okresie.
  • Liczba konwersji – dane dotyczące konwersji dowolnej akcji, którą chcesz, by wykonali klienci, np. zakup produktu albo usługi, instalacja aplikacji, rejestracja na stronie itp.
  • Ruch na stronie firmowej – jak dużo odbiorców przyciągnęliście na swoją stronę internetową i z jakim skutkiem.
  • Czas spędzony na Twojej stronie internetowej.
  • Liczba zapytań ofertowych ze strony internetowej.
  • Liczba wypełnionych formularzy kontaktowych.
  • Średnia liczba sesji na użytkownika.
  • Baza i przyrost kontaktów (np. ze zgodą na kontakt handlowy).
  • Cost Per Lead (CPL) – przeciętny koszt pozyskania nowego kontaktu.
  • Cost Per Acquisition (CPA) – koszt pozyskania klienta.
  • Lifetime Value of a Customer (LTV) – czyli średnia wartość klienta przez cały okres współpracy z firmą, obliczana na podstawie stałych i zmiennych danych.
  • Open Rate (OR) – procent odbiorców, którzy otworzyli daną wiadomość (wykorzystywany w e-mail marketingu).
  • Wskaźnik NPS
  • Click-through rate (CTR)  – współczynnik klikalności.
  • Zasięg komunikatów – zasięg postów w social mediach.
  • Liczba obserwujących naszą działalność np. w social mediach.
  • Zaangażowanie odbiorców, czyli liczba reakcji, polubień, udostępnień, komentarzy, wszelkiej aktywności odbiorców związanych z Waszą marką.
  • Cost per click (CPC) – koszt za kliknięcie w reklamę na przykład w social mediach, Google.
  • Liczba wzmianek na temat Twojej marki w Internecie.
  • Liczba i rodzaj opinii o Twojej marce w sieci.

Jak można zauważyć wskaźników efektywności, które pozwalają na analizę działań marketingowych jest pokaźna liczba, jednak nie wszystkie trzeba badać. Warto przemyśleć, które z nich są istotne dla Twojej firmy, a które mniej.  

Jakie narzędzia pomagają analizować za ciebie?

Obecnie na rynku istnieją narzędzia, które same pozwalają analizować Twoją domenę internetową i prowadzone działania np. w social media. Do najpopularniejszych należą m.in.:

Google Analytics – bezpłatne narzędzie Googlowskie, które pozwala przeanalizować Twoją domenę www pod względem ruchu jaki się na niej odbywa. Są to np. podstrony, na które wchodzą użytkownicy i ile czasu na nich spędzają, dane demograficzne, z jakich urządzeń odwiedzają stronę i w jakim czasie. 

Google Ads – narzędzie, które nie tylko pozwala tworzyć kampanie marketingowe, ale również zbiera niezbędne statystyki np. z którego segmentu pochodzą odbiorcy Twojego komunikatu, z jakich urządzeń korzystają i o jakich porach. Dodatkowo Google Ads posiada przydatne narzędzie jakim jest planner słów kluczowych, który analizuje słowa kluczowe, na które pozycjonujesz się w sieci i ile wynosi przewidywany koszt takiego zapytania. 

Sotrender – narzędzie, które pozwala zbierać i automatycznie podsumowywać działania na Facebooku, Instagramie, Twitterze i YouTube. Dodatkowo generuje przystępne dla oka, przejrzyste raporty, z których dowiesz się m.in. w które dni i o jakich godzinach poziom zaangażowania odbiorców jest największy, jaką grupę przyciągasz ze względu na płeć, czy wiek. Oprócz tego możesz porównać swoją firmę z firmą konkurencyjną. Dzięki analizom przeprowadzonym w Sotrenderze wysuniesz przydatne wnioski, które zaprocentują w przyszłości. 

Jak można zauważyć analiza Twojej firmy i podejmowanych przez nią działań marketingowych nie jest niczym, aż tak strasznym jakby się mogło wydawać. Dzięki dostępnej na rynku coraz szerszej ofercie narzędzi analitycznych można w szybki i prosty sposób otrzymać te wyniki, na których nam zależy. Jak można zauważyć warto postawić na analizę swoich działań w sieci.

Na co komu analiza działań marketingowych?
Przewiń na górę